היפרפלזיה שפירה בערמונית (BPH)

Benign Prostatic Hyperplasiaכמעט מחצית מהגברים מעל גיל 55 יפתחו את המצב המכונה היפרפלזיה שפירה של הערמונית (BPH). אם אתה גבר מעל גיל 55 ואתה נתקל בזרם שתן חלש או מקוטע, טפטוף לא-נוח לאחר הטלת שתן, או תחושה לא מוסברת של אי-הצלחה לרוקן את השלפוחית; עליך לדעת כי אלו הם כולם סימפטומים של התפתחות ערמונית מוגדלת. המונחים הרפואיים של מצב זה הם היפרפלזיה שפירה של הערמונית, BPH, והיפרטרופיה שפירה של הערמונית.

למרבה המזל, BPH היא הגדלה שאינה סרטנית של הערמונית – בלוטה קטנה (בגודל אגוז) המקיפה את השופכה של הגבר ומייצרת נוזל המרכיב את נוזל הזרע. ככל שגברים מזדקנים, בלוטת הערמונית שלהם גדלה בהדרגה, וגורמת לצמצום של השופכה וחסימה של זרימת השתן. חסימה זו עשויה להיות הסיבה לסימפטומים שלך. ככל שהערמונית גדלה וגדלה, גדילתה יוצרת לחץ על השופכה, ומביאה להטלת שתן מקוטעת, להאטה של זרם השתן, לצורך דחוף או תכוף מדי להטלת שתן ולטפטוף האמור. הדבר עלול לגרום גם לאצירת שתן בגוף, אשר מחלישה את שריר שלפוחית השתן ומעלה את הסיכון לפתח דלקות בדרכי השתן (UTI) או אבנים בכליות. בחלק מהמקרים החמורים של BPH, השתן עלול גם לסגת לאחור, ובכך לגרום נזק לכליות או למנוע כליל מהמטופל להטיל שתן,מצב הדורש טיפול רפואי מיידי.

היפרפלזיה שפירה של הערמונית (BPH) עלולה להשפיע גם על התפקוד המיני. היא עלולה לגרום לאורגזמות כואבות, הפחתה ביכולת המינית הכוללת או אימפוטנציה. חומרת הסימפטומים משתנה ממטופל למטופל ועשויה להשתנות עם הזמן. עבור רוב הגברים, BPH לא יהיה יותר ממטרד קטן או מתון. למרבה הצער, עבור אחרים, הדבר יהווה אתגר גדול לאיכות החיים. היפרפלזיה שפירה של הערמונית היא מצב שכיח למדי אצל גברים בגיל מסוים. מחקר של האגודה האמריקאית לאורולוגיה, מגלה לנו כי 50% מהגברים יחוו BPH עד גיל 60, ו-90% או יותר יושפעו עד גיל 80. ואף על פי ש-BPH אינו גורם לסרטן הערמונית, השניים עשויים להימצא ביחד.

הגורם המדויק ל-BPH או היפרפלזיה שפירה של הערמונית אינו ברור

אמנם המחקר מתמשך, אך הגורמים להיפרפלזיה שפירה של הערמונית טרם נחשפו. מחקרים עדכניים רבים הראו כי הדבר עשוי להיות תוצאה של שינויים הורמונליים נורמליים המתרחשים עקב תהליך ההזדקנות. תיאוריה אחרת כרוכה בכך שככל שגברים מזדקנים, כמות הטסטוסטרון בדם שלהם יורדת בהתמדה, ומותירה ריכוז גבוה יותר של אסטרוגן בדם שלהם. ריכוז גבוה של אסטרוגן עשוי להשפיע על גדילת התאים בתוך בלוטת הערמונית. שינוי הורמונלי אפשרי נוסף כרוך ב-DHT (או דיהידרוטסטוסטרון), תוצר לוואי של הטסטוסטרון. אם מצטברות בערמונית רמות של דיהידרוטסטוסטרון, עלולה להתרחש גדילת יתר של התאים בערמונית.

כמובן שאלה הן תיאוריות בלבד, ונכון להיום הזדקנות היא גורם הסיכון היחיד שניתן לזהות בקשר להתפתחות BPH. היפרפלזיה שפירה של הערמונית היא בפשטות המחלה השכיחה ביותר בקרב גברים מזדקנים – במיוחד בקרב אלו מעל גיל 55. ראוי גם לציין כי למרות שהסימפטומים של סרטן הערמונית דומים למדי לסימפטומים של היפרפלזיה שפירה של הערמונית – BPH מעולם לא הוכח כסימן מקדים להתפתחות סרטן הערמונית.

אנו כן יודעים כי היפרפלזיה שפירה של הערמונית (BPH) היא לא רק מקרה של התפתחות של יותר מדי תאים בערמונית. אנו גם יודעים כי בעוד שישנם טיפולים יעילים, הרי שאין "תרופה" להיפרפלזיה שפירה של הערמונית, וכי מרגע שהתחילה, היא בדרך כלל ממשיך עד להתערבות רפואית. גדילת הערמונית מתאפיינת בתנאים הורמונליים, היא מתרחשת גם ברקמות בשריר וגם ברקמות הבלוטה, והיא משפיעה על גברים שונים בצורה שונה. הטיפול הטוב ביותר ישתנו ממטופל למטופל ויהיה תלוי באופן הגדילה של הערמונית. בסוג אחד של BPH, התאים מתפתחים מסביב לשופכה ולוחצים עליה כמו על קשית שתייה. הסוג השני של גדילת BPH מתרחש באונה האמצעית של הערמונית, ובו תאים המתפתחים בשופכה ובאזור מוצא שלפוחית השתן. סוג זה של BPH בדרך כלל מצריך פתרון כירורגי.

אפשרויות הטיפול ב-BPH נעות על הטווח בין טיפול תרופתי לניתוח רציני

בכל מקרה המטרה של הטיפול תהיה לשפר באופן משמעותי את זרימת השתן ולהפחית באופן משמעותי את הסימפטומים המחלישים של BPH שחווית. באופן אידיאלי, הטיפול גם ינסה לעכב או למנוע את ההתקדמות המתמשכת של היפרפלזיה שפירה של הערמונית. אם הסימפטומים שלך קלים יחסית ואינם משפיעים על איכות החיים שלך, אם יש לך רגישות לתרופות או אם ניתוח יגרום לסיכון מיותר; יתכן שתסתייע באסטרטגיית טיפול המכונה "המתנה דרוכה", כלומר מעקב צמוד אחר התקדמות הגדילה בשילוב עם שינויים באורח החיים במטרה לצמצם את הגדילה. אם אתה והרופא שלך בוחרים ב "המתנה דרוכה", יקבעו לך באופן סדיר בדיקות שבמהלכן תוכל להיבדק ולדווח על כל סימפטום לא-נסבל של BPH. אם יופיעו סימפטומים הגורמים לאי-נוחות – וישפיעו על רמת הפעילות ועל אורח החיים שלך, או יסכנו בדרך כלשהי את בריאותך, יומלצו אפשרויות טיפול אחרות.

טיפול תרופתי עשוי גם כן לשמש להקלה על הסימפטומים של BPH. תרופות הנקראות "חוסמות אלפא" יכולות לשמש להקטנת בלוטת הערמונית המוגדלת או לעיכוב קצב הגדילה שלה. התרופות המשמשות לטיפול בהיפרפלזיה שפירה של הערמונית כוללות מעכבי 5-אלפא רדוקטאז (אנזים), כגון Dutasteride (Avodart) או Finasteride (Proscar), וכן "חוסמי אלפא" רגילים, כגון Doxazosin (Cardura) ו Tamsulosin (Flomax).

עם זאת, אם הטיפול התרופתי אינו מספק הקלה משביעת רצון בסימפטומים, יתכן שיהיה צורך בגישה כירורגית כדי לעזור לעכב את גדילת היתר של בלוטת הערמונית. אם אתה חווה סימפטומים חמורים של BPH, כגון אצירת שתן כרונית, עקבות חוזרים ונשנים של דם בשתן, אבנים בשלפוחית השתן או דלקות כרוניות בדרכי השתן, יתכן שטיפול תרופתי אינו הגישה הטובה ביותר. סימפטומים מתקדמים מעידים שיהיה צורך בגישה כירורגית כדי לטפל ב-BPH.

הפתרון הפשוט, הבטוח והיעיל ל-BPH — Greenlight Laser PVP

מערכות הלייזר החדשניות GreenLight PVP מציעות פתרון ייחודי ויעיל לסימפטומים של היפרפלזיה שפירה של הערמונית. זהו טיפול ברמת פולשנות מזערית המשתמש במערכות לייזר GreenLight רבות עוצמה, המאדות ומסירות באופן מדויק ומיידי רקמות ערמונית מוגדלת – תהליך הידוע בשם: אידוי של הערמונית באור (Photo Vaporization of the Prostate = PVP).

בהליך PVP, סיב דק יוכנס לתוך השופכה שלך דרך ציסטוסקופ – מכשיר שיאפשר לרופא לבחון את שלפוחית השתן והערמונית שלך. לאחר מכן הסיב יפלוט פרץ לייזר ירוק, אשר יאדה, פשוטו כמשמעו, ויסיר רקמות ערמונית מוגדלות. הרופא יוכל בבטחה להציג ולשלוט בהליך ה-PVP ובאזור, ובכך להתאים אותו לאופי הייחודי של גדילת הערמונית שלך. מאחר שגדילתהיתר השפירה תאודה ותוסר, ה-PVP ישאיר ערוץ פתוח לזרימת שתן טבעית באופן מיידי ובמהרה תהיה הקלה בסימפטומים אחרים של דרכי השתן.

רוב המטופלים מסוגלים לחזור הביתה שעות ספורות בלבד לאחר ההליך ומסוגלים לחזור לרמה רגילה, אך לא מאומצת, של פעילות, בתוך ימים ספורים. פתרון הלייזר GreenLight Laser Photovaporization יכול להיות הפתרון לטווח ארוך של הסימפטומים בדרכי השתן של היפרפלזיה שפירה של הערמונית (BPH). כמובן שכמו בכל שיטת טיפול בהיפרפלזיה שפירה של הערמונית, התוצאות ישתנו עבור כל מטופל.

צור קשר למידע נוסף אודות היפרפלזיה שפירה של הערמונית ו-Greenlight Laser PVP

לקבלת מידע נוסף על BPH או GreenLight Laser PVP, אל תהסס ליצור קשר עמנו.

היפרפלזיה שפירה בערמונית (BPH)
דרג את הפוסט הזה

להזמין פגישה עם